جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- احکام / احکام ازدواج
    شرايط شير دادن‏


    مسئله 2051- شير دادنى كه علّت محرم شدن است، شش شرط دارد:

    اوّل: شير از ولادت باشد، بنابراين اگر پستان بدون ولادت بچّه، شير پيدا كند و كودكى از او بخورد، سبب محرميّت نمى‏شود.

    دوّم: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچّه‏اى را كه از زنا به دنيا آمده به بچّۀ ديگر بدهند، به‌واسطۀ آن شير، بچّه به كسى محرم نمى‏شود.

    سوّم: بچّه شير را از پستان بمكد، پس اگر شير را در شيشه بريزند و به بچّه بدهند نتيجه ندارد.

    چهارم: بچّه به‌واسطۀ مرض شير را قى نكند.

    پنجم: پانزده مرتبه، يا يك شبانه روز شير سير بخورد يا مقدارى شير به او بدهند كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است.

    ششم: دو سال بچّه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شير دهند، به كسى محرم نمى‏شود.

    مسئله 2052- بايد بچّه در بين يك شبانه روز غذا يا شير زن ديگرى را نخورد، ولى اگر كمى غذا بخورد كه نگويند در بين، غذا خورده، اشكال ندارد و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يك زن‏ بخورد و در بين پانزده مرتبه شير زن ديگرى را نخورد و نيز در هر دفعه به اندازه‏اى شير بخورد كه سير شود.

    مسئله 2053- اگر زن از شير يك شوهر چندين بچّه را شير دهد، همۀ آنان به يكديگر محرم مى‏شوند، ولى اگر از دو شوهر دو بچّه را شير دهد آن دو بچّه به يكديگر محرم نمى‏شوند، امّا اگر چند زن از يك شوهر بچّه‏هايى را شير دهند، همۀ آنان به يكديگر محرم مى‏شوند.

    مسئله 2054- اگر كسى دو زن شيرده داشته باشد و يكى از آنان بچّه‏اى را مثلاً هشت مرتبه و ديگرى هفت مرتبه شير بدهد، آن بچّه به كسى محرم نمى‏شود.

    مسئله 2055- اگر زنى از شير يك شوهر پسر و دخترى را شير كامل بدهد، خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمى‏شوند.

    صفحه 313

    مسئله 2056- اگر به‌واسطۀ شير دادن، حقّ شوهر از بين نرود، زن مى‏تواند بدون اجازۀ شوهر، بچّه‏اى را شير دهد، ولى جايز نيست بچّه‏اى را شير دهد كه به‌واسطۀ شير دادن به آن بچّه به شوهر خود حرام شود، مثلاً اگر شوهر او دختر شيرخوارى را براى خود عقد كرده باشد، زن نبايد آن دختر را شير دهد، چون اگر آن دختر را شير دهد، خودش مادر زن شوهر مى‏شود و بر او حرام مى‏گردد.

    مسئله 2057- اگر كسى بخواهد زن برادرش به او محرم شود، مى‏تواند دختر شيرخوارى را براى خود عقد كند و زن برادرش آن دختر را شير كامل بدهد؛ كه در اين صورت عقد دختر باطل و براى او حرام ابدى مى‏شود (زيرا آن دختر، دختر رضاعى برادر آن مرد مى‏شود) و زن برادرش بر او محرم مى‏شود.

    مسئله 2058- شير دادنى كه علّت محرم شدن است، به دو امر ثابت مى‏شود:

    اوّل: خبر دادن عدّه‏اى كه انسان از گفته آنان اطمينان پيدا كند.

    دوّم: شهادت يك مرد يا دو زن ثقه.

    مسئله 2059- اگر شك كنند بچّه به مقدارى كه علّت محرم شدن است شير خورده يا نه، يا گمان داشته باشند كه به آن مقدار شير خورده، بچّه به كسى محرم نمى‏شود.

    مسئله 2060- براى شير دادن بچّه، بهتر از هر كس مادر اوست و مستحب است بچّه را دو سال تمام شير بدهد.

    مسئله 2061- مستحب است دايه‏اى كه براى طفل مى‏گيرند، شيعه و مؤمن و داراى عقل و عفّت و صورت نيكو باشد.

    مسئله 2062- خوب است زن‌ها هر بچّه‏اى را شير كامل ندهند، زيرا ممكن است فراموش شود كه به چه كسانى شير داده‏اند و بعداً دو نفر محرم با يكديگر ازدواج نمايند، ولى گاهى شير دادن به بچه‏ها مانعى ندارد، بلكه خوب است، زيرا اعانت و كمك به ديگران است.

    مسئله 2063- كسانى كه به‌واسطۀ شير خوردن، خويشى پيدا مى‏كنند، مستحب است يكديگر را احترام نمايند، ولى حقوق خويشاوندى را ندارند.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365